Borgere med en dobbeltdiagnose
Ydelsesbeskrivelse for borgere med en dobbeltdiagnose
Botilbuddet arbejder under Servicelovens §107 og §108.
-
Specialsektoren i Region Nordjylland driver følgende fire* Socialpsykiatriske Bosteder, rettet mod voksne borgere med en psykiatrisk diagnose. Borgerne kan i tillæg hertil også være kendetegnet ved en demenslidelse, et overforbrug af rusmidler, særlige sociale udfordringer eller lignende forhold.
- Bostedet Aars
- Bostedet Hadsund
- Bostedet Kærvang
- Bostedet Solsiden
Region Nordjyllands Socialpsykiatriske Bosteder leverer ydelser af høj faglig kvalitet til voksne borgere med meget komplekse udfordringer. Bostederne er alle godkendt af Socialtilsynet og arbejder i overensstemmelse med Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Bostederne har individuelle og specialiserede faglige kompetencer, ligesom de har fælles træk på tværs. Der arbejdes, jf. kommunal bestilling, med afsæt i såvel støtte til udvikling og læring som med afsæt i kompenserende hjælp.
For mere detaljeret information om tilbuddene henvises til såvel Tilbudsportalen som følgende link, hvorfra tilbuddenes individuelle hjemmesider kan tilgås: https://rn.dk/specialsektoren/regionens-tilbud/omraadet-for-socialpsykiatri
* Bostedet Brovst er det femte af Region Nordjyllands Socialpsykiatriske Bosteder. Dette tilbud har sin egen ydelsesbeskrivelse, da det er kendetegnet ved en højere normering samt fagspecifikke kompetencer til at varetage opgaveløsningen relateret til borgere med en dobbeltdiagnose og/eller sociale og adfærdsmæssige udfordringer.
-
Specialsektoren i Region Nordjylland har følgende 4 Socialpsykiatriske Bosteder, der arbejder med borgere med en dobbeltdiagnose.
- Bostedet Aars
- Bostedet Hadsund
- Bostedet Kærvang
- Bostedet Solsiden
For alle borgere gælder det, at den enkeltes sindslidelse giver så alvorlige problemer på det personlige og sociale område, at de har behov for betydelig hjælp, støtte og omsorg hele døgnet. Borgerne kan visiteres til 6 forskellige takster, vurderet ud fra deres samlede behov for støtte gennem døgnet. Se mere herom i afsnittet om takstniveauer på side 6.
Borgerne indenfor målgruppen er kendetegnet ved:
- Som oftest aktionsdiagnose indenfor:
- Skizofreni og andre psykosetilstande F20-29
- Afhængighedssyndrom og misbrugslidelser F10-191
- Kognitive udfordringer (Forstyrrelser i tænkning, hukommelse og sprog mm.)
- Risiko for varige kognitive udfordringer
- Udadrettet adfærd
- Indadrettet/selvskadende adfærd
- Letvakt indre og/eller ydre uro blandt andet ifm. cravings/abstinenser
- Angst
- Perioder med psykotisk adfærd2
- Stemmehøring
- Periodevise vanskeligheder ved at etablere og være i kontakt med andre
- Periodevise tendenser til social isolation og udfordringer med at forstå og efterleve normer for almindeligt socialt samvær.
I samarbejde med borgeren skaber vi et overblik over pågældendes livssituation. Vi arbejder ud fra en recoveryorienteret tilgang, som sætter borgeren i centrum og understøtter borgeren i mestring, selv- og medbestemmelse.
Som fagprofessionelle arbejder vi værdibaseret ud fra ITOP-værdierne i Region Nordjylland kendetegnet ved: Indflydelse, Tillid, Ordentlighed, Professionalisme.
1 Jf. ICD-10 hører misbrugslidelser i gruppe F10-19 af psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser, forårsaget af psykoaktive stoffer. Psykoaktive stoffer er stimulerende, euforiserende og beroligende stoffer af forskellig art som findes i fx alkohol, hash og sove- og nervemedicin.
2 Betegnelsen psykotisk adfærd anvendes jf. ICD-10 som adfærd karakteriseret ved symptomer på: Hallucinationer, vrangforestillinger, ekstrem psykomotorisk uro eller -hæmning, katatone træk eller sproglige tankeforstyrrelser.
-
Det er et essentielt formål for Specialsektorens Socialpsykiatriske Bosteder at medvirke til at borgerne i tilbuddene opretholder eller tilegner sig de bedste muligheder for at mestre egen tilværelse.
Der arbejdes derfor også i alle sammenhænge ud fra en recovery-orienteret og rehabiliterende tilgang, hvor interventionen altid tager afsæt i borgerens egne ønsker og behov, ligesom indsatsen ydes i et tæt samarbejde med den enkelte borger og/eller dennes pårørende/værge.
Der arbejdes ud fra en grundforståelse om, at den enkelte borger skal understøttes i håbet og muligheden for at komme sig, opleve trivsel og leve et godt liv.
Der arbejdes herudover med hensyntagen til og fokus på styrkelse af relationelle og kommunikative færdigheder.
Afhængig af den individuelle borgers særlige behov arbejdes der på alle tilbud med afsæt i følgende metoder3:
- Low Arousal
- Mestringsskemaet
- NADA
Der arbejdes med en anerkendende, åben, undersøgende og nysgerrig tilgang - herunder motiverende samtaler. Der arbejdes ligeledes med afledning og invitation til gode aktiviteter, som forsinker/udsætter eller erstatter misbruget for en tid.
På Bostedet Aars arbejdes yderligere med:
- Social færdighedstræning
På Bostedet Hadsund arbejdes yderligere med:
- Kognitiv Miljøterapi
- Jeg-styrkende principper
- Motiverende interview (MI)
På Bostedet Kærvang arbejdes yderligere med:
- Jeg-styrkende principper
- Psykoedukation
- Social færdighedstræning
På Bostedet Solsiden arbejdes yderligere med:
- Jeg-styrkende principper
- Social færdighedstræning
Særlige rammer ved borgere med dom:
Ved behov samarbejder alle tilbud med behandlingspsykiatrien om en ydre struktur/kontrol ift. urinkontrol og konsekvens af misbrug.3Se evt. også: https://tilbudsportalen.dk/tilbudssoegning/landing/index
-
Følgende fremgår de ydelser, som borgerne kan få hjælp og støtte til. Indenfor alle områder sondres der mellem individuelle behov og dermed også forskellige niveauer for støtte, der kan variere fra let til moderat til omfattende eller fuldstændig støtte, og ligeledes for flere borgere variere over tid i henhold til individuel fase i et sygdomsforløb, gældende dagsform etc.
Den konkrete indsats fastlægges i samarbejde med kommunen, og der er mulighed for at gå i dialog om særlige former for støtte, der ikke måtte fremgå af det følgende.
Borgerne tilbydes hjælp, støtte og træning indenfor følgende områder:
Egenomsorg
- Tøjvalg, af- og påklædning
- Vask, personlig hygiejne og kropspleje
- Toiletbesøg
- At drikke og spise
Praktiske opgaver i hjem og lokalområde
- Indkøb
- Madlavning
- Rengøring og oprydning
- Tøjvask
- Støtte til at læse post
- Andre praktiske opgaver
Socialt liv
- • Samspil og kontakt
• Relationer
• Sociale fællesskaber og netværk
• Redskaber til konflikthåndtering og uhensigtsmæssig adfærd
• Etablering/opretholdelse af kontakt til familie og/eller venner
Kommunikation
- Forståelse af kommunikation (impressive og ekspressive færdigheder), verbal og nonverbal kommunikation
- Samtale
- Anvendelse af kommunikationshjælpemidler og teknikker
Samfundsliv
Strukturering af egen hverdag
• Etablering af en hensigtsmæssig døgnrytme
• Beskæftigelse og/eller uddannelse
• Privatøkonomi
• Social færdighedstræning i relation til samfundets normer og værdier samt benyttelse af selvsamme med fokus på medbestemmelse og indflydelse.Mobilitet
- Gang og bevægelse
- Bære, flytte og håndtere genstande
- Færden med offentlige transportmidler
- Færden i nærmiljøet/udenfor egen bolig
- Ledsagelse til formål fastlagt i borgerens individuelle plan
Sundhed og trivsel
- Fysiske og mentale helbredsforhold
- Kostvaner, livsførelse og bevægelse/motion
- Medicinhåndtering og opfølgning
- Styrkelse og bevarelse af borgerens identitet
-
Der udarbejdes en individuel plan og opstilles mål og delmål på baggrund af kommunens bestilling. Den individuelle plan tager udgangspunkt i temaerne fra VUM.
I tillæg til den individuelle plan laves der en sundhedsfaglig udredning på baggrund af de 12 sygeplejefaglige problemfelter, jf. Sundhedsstyrelsens regler herom. Afdækker udredningen
et behandlingsbehov, udarbejdes der en sundhedsfaglig behandlingsplan af botilbuddet.Der dokumenters og evalueres løbende på mål og delmål i et socialfagligt IT-system med fokus på borgerens udvikling. I de tilfælde, hvor det giver mening, dokumenteres der i samarbejde med borgeren.
Der udarbejdes status, som fremsendes til kommunen én gang årligt, medmindre andet er aftalt.
-
Medarbejdergruppen på Regionens Socialpsykiatriske botilbud er tværfagligt sammensat af følgende faggrupper:
- Ergoterapeuter
- Pædagoger
- Social- og sundhedsassistenter
- Sygeplejersker
I forhold til gældende målgruppe besidder en række af de fagprofessionelle på tilbuddene særlige faglige kompetencer i form af viden- og erfaring ift. mennesker med en dobbeltdiagnose og de mulige tilhørende kombinationsproblematikker. Flere medarbejdere har en misbrugsuddannelse og kompetencer i kognitive misbrugssamtaler. Derudover har medarbejderne konflikthåndteringsuddannelse og erfaring med Low Arousal som konfliktnedtrappende og rogivende metode.
Herudover er der ansat administrative medarbejdere, køkkenpersonale og tekniske medarbejdere med pedelfunktioner. Bostederne modtager tillige løbende studerende fra forskellige faggrupper.
Der er på alle tilbud vågne nattevagter.
Tillige er der mulighed for psykiatrisk konsulentbistand, ligesom støtte til kontakt til praktiserende læge, tandlæge og andre sundhedsprofessionelle aktører. Der samarbejdes tillige med kommunal sagsbehandler, eventuel værge, behandlingspsykiatrien og Kriminalforsorgen.
-
Alle borgere har 1 eller 2-værelses lejligheder med egen indgang. Herudover er der adgang til fællesarealer og udendørs grønne områder.
Botilbuddene råder desuden over deres egne busser, som benyttes til individuelle eller fælles formål. Der tilbydes nødvendig transport til eventuel behandling, når borgeren ikke selv kan transportere sig. Borgeren betaler ikke for denne transport.
Udover transport i behandlingsøjemed ydes der af botilbuddene vederlagsfri transport i forbindelse med aktiviteter, der er aftalt i forbindelse med udarbejdelse af kommunens handleplan/bestilling. Aktiviteter, der alene vedrører øvrige fritidsaktiviteter, indkøb, besøg etc., varetages af borger selv.
-
Der er mulighed for indskrivning på 6 takstniveauer:
- Takst 1: 3 timers A-A tid pr. borger i døgnet
- Takst 2: 5 timers A-A tid pr. borger i døgnet
- Takst 3: 7 timers A-A tid pr. borger i døgnet
- Takst 4: 9 timers A-A tid pr. borger I døgnet
- Takst 5: 11 timers A-A tid pr. borger i døgnet
- Takst 6: 16 timers A-A tid pr. borger I døgnet
Den specifikke pris på hvert enkelt botilbud forefindes på Specialsektorens hjemmeside under rammeaftaletakster - https://rn.dk/specialsektoren/til-kommunerne/nordjysk-socialaftalemed-kommunerne.
A-A tid er defineret som den tid hver borger i gennemsnit modtager personalestøtte i løbet af et døgn. Den individuelle støttetid kan således variere på forskellige dage i henhold til den enkelte borgers dagsform og behov.
Indeholdt i taksten kan der være behov for let støtte i forhold til nogle ydelser og et fuldstændigt behov i forhold til andre. Indsatserne indenfor de forskellige ydelser aftales individuelt med kommunerne.
Gældende for alle taksternes A-A tid er, at der (afhængig af botilbuddets størrelse) fragår mellem 0,5-0,8 time i døgnet til nattevagtsdækning.
-
Udover grundtaksten kan der indgås aftale om tilkøb af tillægstimer, hvis en borgers behov overstiger det angivne timeantal i gældende takst. Behovet herfor kan være begrundet i særlige plejebehov, ønske om særlig observation eller særlig tæt personalestøtte, udadreagerende adfærd etc.
Tillægstimer forhandles altid særskilt.
-
Ved indlæggelse henvises til vilkår angivet i standardkontrakten.
Hjælpemidler, der er til fælles brug (basisinventar) for borgerne på et botilbud samt APV-hjælpemidler, stilles til rådighed som led i tilbuddet. Personlige hjælpemidler, der alene anvendes af én borger, kan borger søge sin handlekommune om, idet sådanne ikke stilles til rådighed af bostedet.
-
Det er muligt at tilkøbe kostordning i alle tilbuddene. For nærmere information herom henvises til de enkelte botilbud.
Der kan tilkøbes en servicepakke indeholdende forsikring, rengøringsartikler samt vaskepulver.